Kwartiermaker HR-analytics

Functietitel Kwartiermaker HR-analytics Standplaats Rotterdam Startdatum 13-01-2020 Einddatum 30-06-2020 Optie tot verlenging Ja Uren per week 36

Opdracht omschrijving

Het Politiedienstencentrum (PDC) telt zes diensten ter ondersteuning van het gehele politiekorps, te weten de diensten Human Resource Management, Facility Management, Financiën, Informatiemanagement, Informatie- en Communicatietechnologie en Communicatie. Het PDC voert de operationele bedrijfsvoeringsactiviteiten uit voor alle politiemedewerkers. Het beleid wordt geformuleerd binnen de betreffende beleidsdirecties.

Het PDC is een relatief nieuwe shared service organisatie. Het gebruik van data als HRM-dienstverlening is hierdoor nog niet op het gewenste niveau. De opdracht behelst zodoende op korte termijn:

maak inzichtelijk wat HR-analytics op korte termijn voor de organisatie kan beteken. Maak hierin het onderscheidt tussen de HRM-organisatie (interne besturing) en operationele organisatie (HRM-functie voor HR-adviseurs en leidinggevenden van de organisatie). Houdt hierbij rekening met het huidige applicatie landschap.

  • en op lange termijn:

maak inzichtelijk wat HR-analytics op lange termijn voor de organisatie kan betekenen. Maak hierin het onderscheidt tussen de HRM-organisatie (interne besturing) en operationele organisatie (HRM-functie voor HR-adviseurs en leidinggevenden van de organisatie).


Doelstelling

Voor de dienstleiding HRM is inzchtelijk:

  • Welke producten en diensten zouden binnen nu en 2 jaar (quick wins) opgeleverd kunnen worden? (gefaseerde planning)
  • Welke capaciteiten dienen hiervoor ingericht te worden?
  • Welke besturing dient hiertoe ingericht te worden?
  • Welke producten en diensten zouden op de lange termijn geleverd moeten kunnen worden (requirements voor aanbesteding)?
  • Hoe dienen wij ons als organisatie hierop voor te bereiden (organisatieverandering behorende bij nieuwe mogelijkheden)?
  • Welke besturing er op lange termijn hiertoe ingericht dient te worden?

Verantwoordelijkheden

  • Adequate advisering en (inhoudelijke en organisatorische) ondersteuning aan de teamchef HR-beheer en transitiemanager HRM.
  • Bijdrage leveren aan het proces van ontwikkeling en implementatie van beleid op het HRM-analytics (dienstbreed).
  • Operationele aansturing dataspecialist(en).

Vakmatige taken

Als adviseur HR-analytics ben jij degene die in beeld brengt wat onze huidige situaties is, welke kansen deze huidige situatie ons brengt en weet dit te omschrijven in een actieplan. Daarnaast neem je ons mee in de toekomst. Wat voor kansen liggen er in de nabije toekomst en hoe moeten wij ons hierop voorbereiden. Dit alles doe je in samenwerking, maar wel vanuit regie, met verschillende partijen in de organisatie. Jij bent de trekker van een toekomst HR-analytics binnen onze organisatie.

Leidinggevende taken

Operationele aansturing data-specialisten.

Contacten

Er is contact met een breed netwerk binnen de dienst en directie HRM. Daarnaast is er contact met belangrijke stakeholders waardonder het Business Intelligence Competence Centre, SPO HRM en SPO politie prestatie dashboard.

Inzet in de lijn of project

Project

Opleiding

HBO- werk en denkniveau

Werkervaring

  • Aantoonbare ervaring (minimaal 5 jaar) met HR-analytics
  • Aantoonbare ervaring met het werken in een grote organisatie
  • Aantoonbare ervaring als organisatieadviseur
  • Ervaring met het werken in het speelveld tussen business en functioneel beheer

Competenties

  • Organisatiesensitiviteit
  • Visie
  • Overtuigingskracht
  • Coachen
  • Klantgerichtheid
  • Netwerkvaardigheid
  • Systeemdenken
  • Organisatievermogen