1. Creëer inzicht in je huidige situatie
Jobcrafting bestaat uit de activiteiten die werknemers ondernemen om hun werk en carrière vorm te geven en te herdefiniëren. Wat inhoudt: zelf je werk creëren. Hierdoor ben je gelukkiger op je werk en blijft je baan langer leuk! Robert Dilts heeft een model ontwikkeld waarmee je inzicht krijgt in wat jij kunt veranderen om meer werkgeluk te ervaren. Het model: de logische niveaus van verandering, is gebaseerd op het werk van Gregory Bateson, een Britse bioloog, antropoloog en filosoof, en ziet er zo uit:
Het model en de bijbehorende vragen spreken dieper liggende niveaus aan. Dilts gaf het model vorm om mogelijke verandering inzichtelijk te maken. We kunnen de logische niveaus op heel veel situaties toepassen en het is ook uitstekend in te zetten bij het vormgeven van je werk en carrière. Door deze vragen te beantwoorden, krijg je inzicht op welk niveau jij eventueel een verandering zou kunnen of willen doorvoeren. We raden aan om de niveaus samen te ‘doorlopen’ met een goede vriend, vriendin of collega. Iemand die je vertrouwt en die jou goed kent. Wees kritisch en bij twijfel: vraag door. Het is een moment van reflectie dat tot bewustwording kan leiden om vervolgens nieuwe keuzes te maken waar jij gelukkiger van wordt.
2. Geloof in het wederzijds belang
Jobcrafting kan best spannend zijn in het begin. Vindt mijn werkgever het wel goed als ik dit doe? In welke mate mag ik zelf dingen aanpassen? Maar bij jobcrafting is er sprake van een wederzijds belang. Het uitgangspunt is namelijk: een gelukkige medewerker is een productieve medewerker! Dus twijfel niet, bespreek het met je werkgever, en waarschijnlijk worden jullie er beiden gelukkiger van.
3. Werk aan je sociale contacten
Werkgeluk hangt ook af van de interactie die je hebt met collega’s of klanten. Vraag jezelf eens af hoe dat nu is op je werk. Hoe zou dit beter kunnen? En waar heb jij behoefte aan? Probeer meer in teamverband te gaan werken als je vindt dat je te veel alleen werkt. Kijk wat je kunt doen om stroeve relaties op de werkvloer te versoepelen. Je kunt nadenken over:
- Het aangaan van nieuwe relaties
- Relaties verdiepen
- Samenwerkingsverbanden wijzigen
4. Zorg voor een werkomgeving die bij je past
Waar werk je eigenlijk het liefst? Is dit zittend of staand? Heb je nu een vaste plek, maar werk je het liefst op verschillende plekken? Kijk dan of je op flexplekken kunt werken. Als je graag buiten bent, houd dan wat vaker een overleg tijdens een wandeling. Wanneer je een fijne werkplek hebt stijgt jouw productiviteit en heb je meer plezier in je werk! Misschien is het goed voor de productiviteit dat je af en toe een dag thuis werkt, zodat je niet in de file hoeft te staan. Ga ook eens na bij welke collega’s je in de buurt zit. Is dit handig, spreek je ze veel, voegt het wat toe aan de werksfeer of jouw productiviteit?
5. Neem je takenpakket onder de loep
Het takenpakket waar jij twee jaar geleden mee begon is ondertussen uitgebreid, omgegooid of ingekort. Denk na over welke taken je zou willen oppakken of afstoten. Waar krijg je energie van? En welke taak geef jij liever meteen door aan je collega? Bekijk dit stap voor stap:
-Noteer eerst al je huidige taken, groot of klein.
-Noteer ook de taken die niet in je functieomschrijving staan maar je wel doet.
-Kijk per taak of de tijdsbesteding is toegenomen, afgenomen, gelijk gebleven of nieuw is.
-Geef per taak aan of je deze graag doet, of je er energie van krijgt en welke je liever niet doet.
-Kijk van welk talent je geen gebruik maakt bij het uitvoeren van de opgeschreven taken.
Ga hierover in gesprek. Welke taken geven jou voldoening en zijn van toegevoegde waarde voor de organisatie waar je werkt? Wie weet waar je op uitkomt als je deze resultaten deelt!
6. Geef betekenis aan je werk
Denk na over de zin en het nut van je baan. Welke waarde hecht je aan je werk? Waarom werk je eigenlijk? Is dat omdat er brood op de plank moet komen, omdat je carrière wilt maken of omdat het je roeping is om een bijdrage te leveren aan de wereld? Wat betekent het werk dat je doet voor jou en je omgeving? Vraag jezelf af of het voldoende toevoegt voor jou en past bij wat jij belangrijk vindt. Ben je je ook bewust van wat jouw werk voor anderen betekent? Misschien kun je wel meer waarde aan je werk geven en er voldoening uit halen door nieuwe taken op je te nemen.
7. Gebruik je talenten
Je haalt meer voldoening uit je werk als je jouw talenten kunt inzetten, je deze kunt ontwikkelen en als ze gezien worden. Stel jezelf de onderstaande vijf vragen en kom erachter wat jouw talenten zijn. Vervolgens kun je kijken hoe je die binnen jouw baan kunt inzetten.
– Waar krijg je complimenten voor?
– Waarvoor vragen vrienden je om advies?
– Bij welke activiteit vergeet jij de tijd?
– Wie bewonder jij en waarom? (Dit zijn vaak verborgen talenten van jezelf.)
– In welke situaties bied jij graag je hulp aan?
8. Werk aan je werkgeluk
Het iOpener Instituut in Oxford heeft onderzoek gedaan naar geluk op het werk. De onderzoekers veronderstellen dat werkgeluk één van de beste voorspellers van performance is. Zij ontdekten dat de volgende 5 persoonlijke factoren het gevoel van geluk op de werkvloer beïnvloeden:
• Bijdrage: de inspanning die iemand levert voor de organisatie en het eigen beeld hiervan.
• Overtuiging: het gevoel effectief en efficiënt te kunnen werken en flexibel te zijn.
• Cultuur: de mate waarin iemand het gevoel heeft binnen de organisatie te passen.
• Toewijding: de mate van gedrevenheid die iemand in zijn of haar werk kwijt kan.
• Zelfvertrouwen: het geloof dat iemand heeft in zijn of haar eigen functioneren.
Daarnaast spelen de volgende 3 omgevingsfactoren een grote rol, die invloed hebben op ons persoonlijke gevoel van werkgeluk:
• Leidinggevenden en vertrouwen: we zijn gelukkiger als we onze leidinggevenden vertrouwen en de visie steunen die zij uitdragen.
• Bijdrage en erkenning: als we expliciet erkenning en waardering ontvangen voor de bijdrage die we hebben geleverd.
• Organisatie en trots: geluk wordt ook groter als we daadwerkelijk trots zijn op de organisatie waar we voor werken.
Hoe scoor jij op deze persoonlijke- en omgevingsfactoren?
9. Maak een actieplan
En dan nu: tijd voor actie! Je bent vast aan het denken gezet en geïnspireerd door de verschillende vragen, onderwerpen, veranderingen en mogelijkheden om je werkgeluk te vergroten en je baan te upgraden. Tijd voor een actieplan! Het maken en hebben van een actieplan helpt je om je doel te bereiken. Het wordt hierdoor iets tastbaars waarbij je een behaalde stap ook kunt afvinken. Bedenk welke concrete stappen je gaat zetten en zet deze onder elkaar. Als je stappen benoemt en beschrijft wordt de kans van slagen namelijk groter.
10. Vergeet vooral niet te lachen!
In onze communicatie heeft lachen een groot effect. Als je humor gebruikt wordt het makkelijker om met uitdagingen om te gaan en durf je meer open te staan voor verandering. De mensen die vaak en makkelijk lachen, hebben over het algemeen een magnetische werking op anderen. Zo is ook kunnen lachen met je leidinggevende meer dan de moeite waard en verbetert het de samenwerking.