10 Tips om optimaal thuis te werken

Tip 1: Begin de dag zoals je normaal ook doet

Waar je normaal voor een werkdag doucht, aankleedt, ontbijt, je tanden poetst en wat allemaal nog meer, is dat bij een thuiswerkdag soms wel anders. Mijn laptop opstarten is het eerste dat ik doe. Ik ontbijt terwijl ik mijn ontvangen mails doorneem en zo halverwege de ochtend poets ik een keer mijn tanden. Routine is ver te zoeken en mijn concentratie is dan ook niet altijd even scherp.

Begin daarentegen eens zoals je normaal ook doet. Maak je helemaal klaar om de deur uit te gaan voordat je je laptop opstart. Misschien is daadwerkelijk de deur uitgaan niet eens zo’n gek idee. Maak een ommetje of stap even op de fiets om vervolgens extra fris aan het werk te gaan.

Tip 2: Bepaal 3-5 taken die je zeker gedaan wilt hebben

Wanneer is jouw thuiswerkdag succesvol? Bepaal in de ochtend of misschien zelfs al een dag van tevoren welke drie à vijf taken je zeker gedaan wilt hebben. Schrijf ze op en evalueer tussentijds de status. Krijg je het voor elkaar de taken af te ronden, dan kun je aan het eind van de dag met een voldaan gevoel je laptop afsluiten.

Tip 3: Blijf in beweging

Omdat je thuis minder afleiding en reuring hebt, ben je daar eerder geneigd lang op dezelfde plek te blijven zitten. Activeer jezelf af en toe door korte pauzes te houden, een wandeling te maken of bijvoorbeeld ‘thuisyoga’ te doen.

Tip 4: Lunch fysiek ergens anders dan waar je werkt

Scheid je werkplek van je ‘vrije tijd’ plek. Als je luncht op je werkplek, ben je bijvoorbeeld geneigd om ondertussen door te werken. Of andersom: als je werkt op je vrije tijd plek, kun je geneigd zijn daar dingen te doen die je normaal ook thuis in je vrije tijd doet. Gun jezelf echt die pauze en ook die toegewijde focus als je wilt werken.

En als je dan van je lunch een speciaal momentje maakt, doe het dan gelijk goed. Maak bijvoorbeeld in plaats van die standaard boterham een goed vullende soep, salade of bak een eitje. Zorg goed voor jezelf!

Tip 5: Maak van je fysieke omgeving een fijne werkplek

Investeer in je omgeving om er een fijne plek van te maken. Zorg voor een muis om mee te werken, goede WiFi (een kabel van je laptop naar je modem kan helpen), een fijne headset, eventueel een extra beeldscherm en wat bloemen of planten om je heen. Alles zodat je niets tekort komt en genoeg inspiratie hebt om je werk te kunnen doen.

Tip 6: Vergeet niet te drinken

Op kantoor is het wellicht een way of life. Onderweg naar een meeting pak je een kopje koffie mee, collega’s vragen regelmatig of je nog iets te drinken wilt en ook zelf zoek je af en toe de keuken op, al dan niet om een praatje met je collega’s te maken. Thuis is dat soms andere koek, terwijl het hier natuurlijk net zo slim is om goed te hydrateren en om af en toe je werk te onderbreken. Dus: drink bewust.

Tip 7: Omarm techniek om verbinding te houden

Afspraken annuleren omdat je thuis werkt is nergens voor nodig. Probeer ze zoveel mogelijk telefonisch te houden of nog beter: ga videobellen. Het is nooit beter dan een fysieke afspraak, maar met videobellen en beeldschermen delen kom je een heel eind. En het is altijd leuk om je collega’s en/of klanten te blijven zien natuurlijk!

Tip 8: Doe een virtueel kopje koffie met een collega

Deze tip sluit mooi aan bij de vorige. Naast dat je zakelijke afspraken via skype kunt laten doorgaan, geldt dit natuurlijk ook voor sociaal contact. Als je op kantoor graag je kopje koffie en lunch met je collega’s nuttigt, hoeft dat op een thuiswerkdag echt niet anders te zijn. Bel elkaar gewoon eens om je dag te bespreken en geniet samen van een welverdiende pauze.

Tip 9: Stem af met je huisgenoten

Woon je samen met mensen die op hetzelfde moment thuiswerken? Zeker als je samen de zorg hebt voor kinderen is het fijn om af te stemmen wie wat wanneer kan doen. Wat heeft spoed? Wie kan concessies doen? Kun je daarin een beetje mild zijn voor elkaar om allebei het meest uit je dag te halen? Ook als je geen kinderen hebt kan het handig zijn om af te stemmen wie in welke ruimte het fijnst werkt en dat af te wisselen.

Tip 10: Vergeet niet te lachen

Op het moment van schrijven heerst het coronavirus. Dat brengt natuurlijk een hoop zorgen en onzekerheid met zich mee. Maar wellicht zorgt het ook voor creativiteit. Hoe kun je je nuttig maken en inspelen op de crisis? Hoe kun je je doelgroep zo goed mogelijk blijven bedienen, ondanks alle beperkingen? En hoe maak je er in je vrije tijd het beste van? Blijf denken in mogelijkheden en vergeet ook niet te lachen.